Vonnis Zandvoort vernietigd: waarom Carlos Sainz toch onschuldig is

(Motorsport-Total.com) - Williams' beroep tegen de straf die Carlos Sainz eind augustus kreeg tijdens de Grand Prix van Nederland, is succesvol gebleken. De Williams-coureur kreeg aanvankelijk een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten op zijn superlicentie voor een botsing met Liam Lawson (Racing Bulls) op Zandvoort.
Na verder onderzoek door de stewards is de straf inmiddels opgeheven. Williams had nieuw bewijs geleverd waaruit bleek dat het slechts om een race-ongeluk ging. Als gevolg hiervan worden de twee strafpunten ook van Sainz' superlicentie afgetrokken. Een aanpassing van het klassement is echter niet mogelijk, aangezien de tijdstraf al tijdens de race was uitgezeten.
Het Grove-team toonde zich in een verklaring tevreden met de beslissing: "We zijn de stewards dankbaar dat ze de straf van Carlos in Zandvoort hebben herzien en zijn blij dat ze nu hebben besloten dat hij niet schuldig was en dat het een race-ongeluk betrof."
"Hoewel het frustrerend is dat onze race werd beïnvloed door de oorspronkelijke beslissing, horen fouten nu eenmaal bij de autosport. We zullen constructief blijven samenwerken met de FIA om de beheersprocessen te verbeteren en de regels voor toekomstige races te herzien", voegde Williams eraan toe.
Wat zei de FIA?De stewards, die Williams' beroep op 12 september in een videoconferentie bespraken , rechtvaardigden hun besluit als volgt: "Na een grondige beoordeling van de zaak, inclusief het bekijken van de nieuwe videobeelden en na het horen van de coureurs van beide auto's en hun teamvertegenwoordigers, hebben de stewards besloten het besluit te herroepen. De stewards zijn het eens met Williams' beoordeling dat de botsing een race-ongeluk was."
De stewards zijn ervan overtuigd dat de botsing werd veroorzaakt door een kortstondig verlies van controle door auto 30 (Lawson). Volgens de stewards was echter geen enkele bestuurder volledig of grotendeels verantwoordelijk voor de botsing. Auto 55 (Sainz) droeg bij aan het incident door het risico te nemen om heel dicht en aan de buitenkant van auto 30 te rijden, ook al had auto 55 daar geen recht op.
"Er was ook een reële mogelijkheid dat, als de botsing niet op dit punt had plaatsgevonden, voertuig 55 bij het uitkomen van de bocht van de baan zou zijn geraakt en/of daar een nieuwe botsing zou hebben plaatsgevonden, waarvoor de bestuurder van voertuig 55 waarschijnlijk grotendeels of zelfs geheel verantwoordelijk zou zijn geweest."
"De tijdstraf die tijdens de race werd opgelegd, is al uitgezeten door auto 55. De stewards hebben geen bevoegdheid om deze uitgezette straf later ongedaan te maken door de uitslag van de race aan te passen."
U merkt echter op dat het verschil tussen voertuig 55 en het voertuig dat daarvoor was geklasseerd (toevallig voertuig 30) in de einduitslag 17 seconden bedroeg. Nu de beslissing is vernietigd, moeten ook de twee strafpunten voor de bestuurder van voertuig 55 worden geschrapt.
formel1